CSR East Sweden

Hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar

Amazonas brinner. Greta Thunberg har seglat över Atlanten. De nytillträdda EU-parlamentarikerna anger klimatfrågan som sin viktigaste prioritet. Frågor som handlar om hållbarhet har seglat upp på nyhetsagendan jämsides med ekonomiska och storpolitiska händelser. Det är en välkommen utveckling, som tyder på att såväl mediernas som allmänhetens medvetande har fördjupats om dessa frågors vikt och allvar.

FN:s 17 globala mål antogs i slutet av 2015. Det är den mesta ambitiösa agenda för hållbar utveckling som någonsin antagits och ska leda världen i en fredlig och hållbar utveckling fram till 2030 – social, ekonomisk och miljömässig. Mycket har hänt på fyra år, och inte allt är positivt. För samtidigt splittrar hållbarhetsfrågorna världen och sätter fingret på en politisk polarisering som dessvärre blir allt mer tydlig. En polarisering som visserligen lyfter intresset för miljö- och sociala frågor, men som dessvärre inte underlättar de åtgärder som många av oss inser är nödvändiga.

Som enskilt företag i Sörmland kan hållbarhet kännas som en underprioriterad eller till och med övermäktig fråga, jämte den att hålla sin verksamhet fungerande och lönsam. Det finns dock mycket att göra som inte behöver vara så ansträngande men ändå får stor påverkan. Framför allt ska man som företagare inte behöva känna sig ensam i det här arbetet. Därför har Östsvenska Handelskammaren ett CSR-nätverk, där råd, erfarenheter, utbildningar, inspiration och studieresor finns att ta del av. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något och tillsammans kan vi göra mycket.

Vi blir allt fler som vill och tänker göra mer i vårt arbete för bättre miljö och sociala villkor, såväl lokalt som globalt. Både för att det är det långsiktigt rätta, men också att våra kunder – och medarbetare – efterfrågar det. Planetens överlevnad går hand i hand med vår överlevnad som företagare. Den entreprenör som inte har en hållbarhetsstrategi kommer inom kort att stå utan affärer – och anställda. Den som däremot agerar och visar sitt engagemang, har goda förutsättningar att locka fler kunder och medarbetare till sig och därmed stå starkare i konkurrensen med andra. Det är vår övertygelse.

CSR-arbete handlar inte bara om visioner och välvilja, filantropi eller att försaka ekonomisk lönsamhet. Tvärtom ger hållbarhetsarbete utvidgade affärsmöjligheter för både små och stora företag. Ett företagande som ger ekonomiska, sociala och ekologiska vinster är ett företagande för framtiden i vår region och globalt.

Vi hoppas att fler ser vinningarna – affärschanserna och nyttan – med att utveckla sitt företag i en hållbar riktning.


Maria Björk Hummelgren, Näringspolitisk chef

Anna Axelsson,  Projektledare CSR East Sweden 

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Bank, finans och hållbarhet

Bankerna har en otrolig påverkanskraft i omställningen och de kan ställa krav på att det ska gå fort! Mycket har...

Renall – bolaget med stolthet

Ja, när Renall gör undersökningar bland medarbetarna så är ordet stolthet återkommande och många trivs med att arbeta för ett...

Samverkan och Tillsammans – ledorden när CSR East Swedens medlemsföretag pitchar sina hållbarhetsutmaningar.

I veckan stod fem av nätverkets medlemsföretag på scen för att bjussa på sina bästa hållbarhetstips, ge exempel på hur...